Search
پنج شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
  • :
  • :

واژه شناسی تاریخچه ها ی هتل

واژه شناسی تاریخچه ها ی هتل

هتل

نمونه ای از اتاق دو تخته در یک هتل.هُتِل نوعی محل مسکونی اجاره ای است که برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می شود. هتل ها از امکانات اقامتی تفریحی شهرها به حساب می آیند بیشتر مورد استفاده مسافران گردشگران قرار می گیرند. هتل ها دارای تعداد بسياري اتاق می باشند که گاه به چند صد اتاق می رسد. علاوه بر اتاق ها و سوئیت های اقامتی، هتل ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند . رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه هایی از امکانات هتل ها هستند .


هتل سیمرغ مشهد

مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می شوند. اتاقهای تخته دوتخته مشتریان دارند.
واژه شناسی

هتل hotel از واژه فرانسوی hôtel گرفته شده است که خود برگرفته از hôte به معنای مهمان است. hôtel در فرانسه اشاره به ساختمانی می نماید که بازدید کننده بسیاری داشته باشد. ولی با ورود این واژه به زبان انگلیسی پس گسترش آن بهبقیه زبانها، معنای کاربردی هتل دگرگون شده امروزه به نوع خاصی از مکانهای اقامتی برای مسافران اطلاق می شود.
تاریخچه : ( مدیریت هتلداری )

صنعت هتلداری نوین آغازخود را به كشورهای اروپایی، به برای كشور سوئیس، مدیون است .این صنعت از ساختمانهای كوچك محقر، كه برای گشودن آنها از كلید های چوبین مصرف می شد، شروع شد ودر همین هتل های كوچك انواع خدمات و سرویسها به مشتریان عرضه می گردید.

دارندگان این گونه هتل ها ، بیشتر طبقه ثروتمند اشراف بودند . این مراكز هتل خوانده نمی شد وكلمه HOTEL حدوداً ازسال های ۱۷۶۰ میلادی برای نامیدن این مراكز به کاررفت. این واژه خود ازكلمه HOSTEL مشتق شده است كه در همان سال ها ودركشور انگلستان برای نامیدن این مراكز به كار میرفت .دركشورامریكا، مكانهایی كه به این منظوراختصاص می یافت رابا واژه Inn معین می كردند واژه Inn در زبان انگلیسی به مفهوم های كاروانسرا ، مسافرخانه ، میهمانخانه گاه به مفهوم منزل بكار برده می شد همراه با این كلمه در مسائل ی مشابه از جمله COFFEE HOUSE مصرف می شد .
افزایش واقعی و تكامل این صنعت در آمریكا با گشایش ” سیتی هتل” در نیویورك درسال ۱۷۹۴ آغازشد و این نخستین ساختمانی بود كه به ارائه خدمات مربوط به هتلداری اختصاص می یافت . کار های این مركز به ایجاد انگیزش و رقابت در بین شهرهای دیگر انجامید به طوری كه سرمایه داران زیاد به این صنعت روی آوردند و هتلهای چندی تأسیس كردند.

در این وقت بودكه برتعداد هتلها افزوده شد ،اما گسترش افسانه ای شگفت آور این صنعت به سال های قرن بیستم برمی گردد . سال ۱۹۳۰ با رویدادی غـم انگیز برای این حرفه همراه شد به طوری كه چنان ركود سرد سنگینی بر آن تحمیل شد كه سرمایه داران اندكی امید به اصلاح آن داشتند ولی شروع جنگ جهان ی دوم با عث شد كه رونقی سريع وشگفت آور در این صنعت به وجود آید . این همای سعادت در همه زمان جنگ و تا شروع دهه ۱۹۵۰ بربام تمام مراكزی كه هتل نامیده می شدند ،درپرواز بود رشد شكوفایی آنها ادامه داشت ،اما بحث مراكزی به نام “متل ها”، كه فقط به آمریكای شمالی محدود می شد، با مقو له مذكورجدا بود.كارهای جمعی و گسترش سرمایه ها به منظور تأسیس هتلهای زنجیره ای در همان سالها شروع شد و این پدیده با عارضه ای همراه می شد.
بدین ترتیب كه دارندگان هتلهای كوچكتر خود را در مبارزه برای بقا با سرمایه دارن بزرگ ،ازبین رفته می دیدند. این صنعت در ابعاد و ملیت های مختلف گسترش می یافت هتلهای زنجیره ای بین المللی می توانستند تخصص ، تكنولوژی بازاریابی را به خود اختصاص دهند كه دارندگان هتل های كوچك ” منفرد ” از این امتیاز بی بهره بودند و راهی نداشتند غیر از آنكه به هتلهای زنجیره ای مانند شرایتون هیلتون هایت هالیدی این ، رامادا این وغیره بپیوندند. این هتلها باجذب شركت دادن صاحبان هتلهای منفرد،سرویس ها و خدماتی به شرح زیر برای آنها فراهم می كردند:

۱) شراكت :منفرد ها در هتلهای زنجیره ای بین المللی شركت داده می شدند از ویژگی ها ی این مشاركت برخوردار می گردیدند؛ .

۲) زنجیره ای كردن : هتل های كوچك متعلق به دارندگان آنها به عنوان نماینده یا بخشی از هتلهای زنجیره ای معرفی می شدند؛

۳) تعیین مدیریت :مدیران مجرب و کارشناس برای اداره هرچه خوب هتلهای كوچك ادغام شده، تعیین می شدند؛

۴) بازاریابی :حاوی فروش همیشگی و فعال ، سودرسانی همیشگی ،آمیختگی اشتراك درتصمیم گیریها ی مربوط به حال آینده، رزرو كردن اتاقها و دیگر کار های اقتصادی؛
رونق و گسترش هتلهای بزرگ روز افزون است به طوری كه نمی توان برای آن پایانی متصور شد .
نیاز های مراجعین ، مسافران میهمانان در همین هتلها به كاملترین صورتی برآورده شده واین خواسته ها بی انتها ست، هتلهایی كه مدیران آنها بخواهند به زندگی اقتصادی شكوفایی آن امید وار باشند ،چاره ای ندارند غیر ازآنكه انواع خدمات و سرویسهای مورد نیاز میهمانان خود را دركاملترین صورتی برآورده كرده رضایت آنها را فراهم كنند .




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *