Search
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶
  • :
  • :

نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز

نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز

دانلود فیلم ایرانی

ابد و یک روز

کارگردان : سعید روستایی

نویسنده : سعید روستایی

بازیپرهزینه : پیمان معادی, نوید محمدزاده, پریناز ایزدیار

خلاصه جریان : خانواده در تدارك مراسم عروسى سميه می باشند ،اما اتفاقاتي روابط خواهران و برادران را سرد مي كند كه در نهايت باعث ماجراهايي مي شود.

منتقد: روزبه جعفری – امتیاز ۸.۸ از ۱۰ (۳.۵ از ۴)

ابد یک روز دارای موقعیت و خط مرکزی است. حول این محور، داستانک هایی وجود دارند که با شاخ برگشان قرار است سبب تکمیل موقعیت مرکزی، و تعیین اهمیت کاراکترها بشوند و موقعیت آن ها را به ما نشان داده و یا گاهي از آن ها را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهند. اما این خط مرکزی به شکل محسوسی در مسیر درام دیده نمی شود. خانواده ای در شرایط بحرانی هستند . حال با معلت ه ای که برادر بزرگتر بر سر همسرداری خواهرش می نماید ، قرار است وضعشان بهتر شود. چالش درام تصمیم خواهر برای تن دادن به آن ازدواج است. آیا برای بهتر شدن وضع اعضای خانواده اش تن به این کار می دهد یا نمی دهد؟ اصلا آیا ذات این تصمیم برای او امری چالش زا است یا نه؟ این امر قرار است مسیر کلی درام را به پیش ببرد. ولی حداقل تا سوم پایانی، آن چیزی که در مرکزیت روایت فیلم جالب وجود دارد، انبوه خرده داستان هایی است که گاه بود یا نبودشان فرقی ندارد. بحث دختر و تصمیمش، در انتهای فیلم زیبا پررنگ می شود. و آن چیزی که در دو سوم ابتدایی فیلـم به شدت مشهود است، انبوه دعواها و خرده ماجراهاست. احتمالا این امر را بتوان یکی از ضعف های ابد و یک روز دانست. ولی نقطه قوتی که باعث می شود این ضعف زیاد خود را نمایان نسازد، معرفت فیلم جذاب ساز از کاراکترهای فیلم جذاب ش است. کاراکتر ها به یک معرفی می شوند فردیتی مخصوص می باشند . از مادری که به شکل ملموسی متعلق به آن خانه و آن جنس فرزندان است. با نبرخي که آن تقدس ذاتی را از مادر گرفته حتی او را شریک در خلافکاری های پسرش نشان می دهد. مادری که مرده تنها جسمش نفس می کشد. مادری که در انتظار مرگ است و در یک دیالوگ تکان دهنده از بچه اش می پرسد: پس جهت چه من نمی میرم؟ از آن طرف برادر بزرگتر، آن رابطه کوچک رفیق داشتنی اش با آن زن و عشقی هایشان، تلاش ش جهت برپایی فلافلی و رابطه اش با خواهرش ملموس است و باورپذیر. او خسته شده از اتفاقاتی که در اطرافش رخ می دهند. می خواهد زندگی خوب ی را شروع کند و در این راه کاری هم که با خواهرش می نماید از نظر خودش امری “غیراخلاقی” نیست. بلکه به شدت آن را کاری درست اخلاقی دانسته گمان می نماید که با این کار هم خدمت بزرگی به خواهرش کرده ، و هم برای ویرایش وضعیت خانواده اش قدمی را برداشته. در واقع او قطب بد نیست. بلکه کاراکتری است خاکستری که فقط می خواهد رها شود. و باری که بر دوشش گذاشته اند را بردارد. منبع تصمیم این کاراکتر جهت ما باورپذیر است. ولی در عین حال نمی توانیم آن را بپذیریم قبول کنیم. این موقعیت متناقض در داخـل ما با حضـور برادر کوچکتر تبدیل به موقعیتی متعادل می شود.

. که کاراکتری است به شدت متناقض. درگیر وضعیت زیاد بد اعتیاد است ولی در عین حال غیرت زیادی بر روی خانواده اش دارد و دلش جهت خواهرش می سوزد. گیم خوب نوید محمدزاده در شکل گیری این کاراکتر به شدت تاثیرگذار است. نگاه بکنید که او در آن چند حس مفرق با یکدیگر را در هم ادغام کرده به شکلی باورپذیر نمایش می دهد. سکانسی که با برادرش در خانه دعوا می نماید از او سند می خواهد را به یاد بیاورید. از یک طرف جنس دعوا با برادر، از طرف دیگر الارتباط ش از خواهرش برای آنکه نرود. یا آنجا که ماموران به دنبال پسر کوچکتر راه افتاده اند او التماش می نماید که مسیر خانه را به ماموران نشان ندهد. در مجموع کاراکتری است به شدت باورپذیر در عین همه تناقض هایش. جایی که افراد مرکز بازپروری او را به زور می خواهد ببرند و او از نرده پله ها چسبیده یک در بین نام خواهر و برادرش را صدا می زند، به شدت تاثیرگذار است . تقابل این افراد دو سوم ابتدایی فیلـم را می سازد. نکته قوت فیلم دیدنی ساز در بعد اجرایی ماجراست. اینکه توانسته این اندازه دعوا و درگیری را جان دار اجرا نماید . به طوری که مخاطب درگیر موقعیت شده فراموش نماید که این اندازه دعواهایی که از نیمه چیز نو ی را به فرد ها موقعیتشان اضافه نکرده و صرفا دوباره تکرار مکررات است را جهت چه تماشا می نماید ؟ دیالوگ نویسی های بسیار زیاد خوب فیلم جالب ساز در شکل گیری کیفیت این دعواها اثر گذار است. دعواهایی که می توان تعداد بسیار زیاد ی از آن ها را حذف کرد آسیبی به فیلـم نرسد. ولی در عین حال نگاه فیلم دیدنی به زندگی این کاراکترها، نبعضی است تمام جانبه قشنگ . در دل همه این لحظات سیاه، ما سکانس جشن گرفتن جهت کارنامـه پسر را داریم که سرشار از زندگی است. و یا سکانسی که با نیز عکس جالب یادگاری می گیرند و .. . فیلـم سرشار از جزئیاتی است که فیلم جالب ساز توانسته این جزئیات را درکنار یکدیگر قرار داده و کلیت قابل قبولی را علار گاهي موارد نواقص به مخاطب ارائه بدهد.

. پسربچه کوچک فیلم زیبا در کنار خواهر، قرار است خط مهم درام را به پیش ببرند. پسر باهوش است در کنار برادر معتادش، فقط کسی است که ضرورت خواهر را در آن خانه درک می نماید . رابطه پسر کوچک با خواهرش در معدود موارد ی خوب است. اما باز عمق ضروری را ندارد. فقط می بینیم که او پسر را تشویق کرده جهت درس خواندنش و به او می گوید کمتر فوتبال بازی کند و برود دنبال درسش. ولی حس پسر نسبت به خواهرش به شکل ملموسی درآمده. در نتیجه وقتی که در انتها خواهر سوار بر اتومبیل ، لحظه ای برادر کوچکش را در پیاده رو می بیند، حس خواهر را می توانیم درک کنیم. و در نهایت بازگشتی که در انتها رخ می دهد. چه از نظر موقعیت دراماتیک چه از نظر موقعیت اجرایی به شدت درست و درجه یک است. پسر وارد خانه می شود. دوربین از پشت او را تعقیب می نماید . خانه سوت کور است. چراغ ها خاموش آدم ها ساکت. نبود خواهر برای پسر سوال برانگیز می شود. نگاهي به اطرافش می نماید . نشانی از خواهر نیست. نگاهش به کاسه آب و قرآن بر روی بالکن می افتد. متوجه می شود که خواهر رفته است. نما اورشولدر پسر است که ناگهان دست خواهر از پشت روی شانه اش قرار می گیرد. کات به نمای مقابل که خواهر برگشته است چمدانش را به درون خانه می آورد. خواهر به داخـل خانه می رود. و در حالی که پیمان معادی آماده دعوا با خانواده افعانی است، چراغی را روشن می نماید . فیلم جالب با این روشنایی به انتها می رسد. چه پایانی بهتر دقیق تر از این می توان جهت چنین درامی متصور شد؟ این انتها امیدبخش نیست؟ آیا این نور روشنایی نوید یک آینده خوبتر را نمی دهد؟ فیلـم آرمان گرایانه به جهان یش نگاه نمی نماید . و انتظار اتفاق عجیب و غریبی را هم در آینده نشانمان نمی دهد. ما می توانیم در ذهن تصور کنیم که بعد از بازگشت دختر چه اتفاقاتی احتمال دارد برای این خانواده بیفتد. قرار نیست تغییر خاصی در وضعیت آن ها رخ بدهد. ولی تصمیم یک دختر جهت بازگشت و روشن نگه داشتن همان چراغ، مهم است و امیدبخش. ولی باز بایستی تاکید کرد که این موقعیت پایانی تاثیرگذار تر از آب در می آمد، چنانچه در طول فیلـم چالش یک دختر جهت این تصمیم را به شکلی بهتر عمیق تر مشاهده می کردیم. ابد و یک روز فیلم دیدنی خوب ی است که می تواند جهان یش را ترس یم کرده و آدم هایش را نشانمان دهد. فیلم زیبا ی است رفیق داشتنی که به مدد بازی های زیاد خوب ، کارگردانی درجه یک و با جزئیات، تاثیر را بر ناخودآگاه تماشچنانچه گذاشته او را با خود همراه می نماید . روستایی در کارگردانی سعی دارد که دوربینش را در اهمیت قضاوت قرار ندهد. از این جهت اکثرا در مدیوم شات می ایستد و یک موقعیت ثابت را از زوایای گوناگون می گیرد و این زوایا را سریع به همدیگر کات می نماید تا علاوه بـر ایجاد ریتم، به ما بگوید که دید تمام جانبه ای را از موقعیت می خواهد به ما بدهد. مانند همان روش اجرایی که اصغر فرهادی در جدایی نادر از سیمین در دستور کار خود قرار داده بود. اما روستایی صرفا تقلیدکار نیست. صرفا یک دنباله روی معمولی اصغر فرهادی نیست. بلکه توانسته به قوت جهان ی خودش را استرس یم نماید . و این مهمترین نکته مثبت کارش است.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *