Search
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶
  • :
  • :

نقد فیلم دیدنی چیست؟

نقد   فیلم دیدنی چیست؟

دانلود سریال ایرانی

ارزیابی فیلم زیبا چیست؟
گرچه این پرسش شبیه به مساله‌ای غامض و فلسفی است اما مطمئنم بسياري از مردم برای آن پاسخی تجربی واقع‌بینانه دارند.
نقد فیلم جذاب به مفهوم دو نفر (که اکثرا هر دو مرد هستند ) که با بحث می‌کنند، صندلی‌های‌شان را با نیز عوض می‌کنند، چشـم ‌های‌شان را می‌چرخانند، انگشت‌های‌شان را تکان می‌دهند، وسط حرف هم می‌پرند هرازگاهی هم یکدیگر را تایید می‌کنند.
یکی از افرادی که بیش از هرکس دیگر یادآور این نظریه درباره تحلیل فیلم دیدنی و بنیانگذار این نظریه دیوانه‌وار بود که منتقدان فیلم جذاب باید با شور و شعفی جنون‌آمیز در تلویزیون ظاهر شوند، اخیرا کناره‌گیری از قاب کوچک را اعلام کرده است. راجر ابرت در اول آوریل نامـه ‌ای خطاب به خوانندگان «شیکاگو سان تایمز» نوشت که در اصل خداحافظی او با پروگرام تلویزیونی قدیمی و پربیننده‌ای بود که نه‌فقط او را به سرشناس‌ترین منتقد آمریکا، بلکه به ملموس‌ترین تجسم از این حرفه کنجکاوی‌برانگیز برای مردم عادی تبدیل کرد.
اما نکته مهم نامـه ابرت را بایستی بازگشت او به روند عادی نقد نوشتاری دانست. شدت‌گرفتن سرطان غده ها بزاقی او در تابستان ۲۰۰۶ باعث شده دیگر قادر به حرف‌زدن نباشد ـ و حتی جراحی اخیرش نیز نتوانست این مساله را برطرف سازد ـ ولی این مساله به‌هیچ‌وجه مانعی در راه ابراز عقایدش نخواهد بود.
بازگشت ابرت به حیطه تحلیل (اول آوریل که برحسب اتفاق مصادف با چهل‌ویکمین سال چاپ نخستین نوشته او در شیکاگو سان تایمز هست) جهت خوانندگان وفادارش فرصتی جهت از سر گرفتن مکالمه‌ای ناتمام با او است. مخالفان او فرصتی برای بستن مجدد شمشیرها از رو و حمله یافته‌اند.
بی‌شک هیچ‌یک از ما مشتاق رسیدن به سطح تولید مطلب ابرت نیستیم. از طرف دیگر همه نیز این را می‌دانیم که کمیت بالا ـ نوشتن حداقل ۶ نقد در هفته به مدت چهار دهه علاوه بـر گزارش جشنواره‌ها، متن ‌های تحلیلی درمورد فیلـم ‌های کلاسیک و همچنین مقاله ‌هایی به مناسبت‌های گوناگون ـ مستلزم کاستن از کیفیت است.
گرچه نوشته‌های ابرت نقشی با اهمیت در کسب اعتبار او به‌عنوان یک منتقد داشته ولی این زیاد ‌مدت او به عنوان یک منتقد در تلویزیون بود که چنین شهرت فراگیری جهت او به دست آورد.
اگر کمی منصفانه به قضیه نگاه کنیم آنچه آقـای ابرت در تلویزیون انجام داد، اهمیت دفاع یا حتی ستایش کردن دارد. راجر ابرت جین سیسکل، منتقدان مهم شیکاگو سان تایمز، از سال ۱۹۷۵ برنامـه هفتگی خود را تحت‌عنوان «به‌زودی در سینماهای شهرتان» در شبکه تلویزیونی مکانی شروع کردند. گرچه ممکن است آنان در ابتدا چنین قصدی نداشتند ولی بسیار زیاد زود توانستند این حرفه انفرادی را به یک ورزش رقابتی، جذاب و دو نفره تبدیل کنند.
برنامـه ‌ای که نیز اکنون «نماهای کوتاه» نامیده می‌شود، خیلی زود از شبکه PBS در همه کشور پخش شد. این پروگرام از سال ۱۹۸۲ عمر زیاد خود را تحت عناوین مختلف با حضـور افراد مختلف این صنف شروع کرد اما در تمام این مدت این «سیسکل و ابرت» بود که احتمال دارد برای نخستین بار تصویر ی واضح از نقد فیلـم را در اذهان عموم جا انداختند.
بعد از مرگ سیسکل در سال ۱۹۹۹، مهمانان بسياري (از عبارت بیل کلینتون) جای او را گرفتند تا اینکه سرانجام ریچارد روپر، یکی از نویسندگان شیکاگو سان تایمز، به عنوان همراه دائمی راجر ابرت انتخاب شد.از دو سال پیش که راجر ابرت به خاطر سرطان قادر به حضـور در پروگرام نبود، گروه ی از منتقدان مهمان، از عبارت من، به پروگرام آمدند.
درباره تجربه شخصی‌ام تنها می‌توانم بگویم که حضـور در تلویزیون هم مفرح‌تر و هم دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌آید. آیا برای نقد فیلـم آینده‌ای وجود دارد؟ بالاخره معنای تحلیل فیلم جالب چیست؟ احتمال دارد بتوان گفت نقد فیلـم جهت برخي از ما شغل، برای برخی یک منبع درآمد باشد اما در اینکه یک حرفه است، جای بحث زیاد ی وجود دارد.
چندی پیش یک روز بعدازظهر پشت رایانه نشسته بودم کلیپ‌های قدیمی جین و راجر را نگاه می‌کردم. بعد از مدتی دختر م هم آمد و پیش من نشست. مدتی در سکوت مشغول تماشا بودم بعد یک دختر م گفت: «این دو نفر همـواره با هم دعوا می‌کنند.
حتی اگر هر دو هم فیلم زیبا ی را رفیق داشته باشند، باز هم سر اینکه چه چیز فیلم جذاب بهتر است با بحث می‌کنند.» شاید این حرف توصیفی کامل از تحلیل فیلم زیبا به عنوان کار فکری نباشد اما به‌نظرم می‌تواند جمع‌بندی مناسبی جهت این بحث باشد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *