Search
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶
  • :
  • :

چطور موضوع پایان نامه خود را انتخاب کنیم؟

چطور موضوع  پایان نامه خود را انتخاب کنیم؟

چطور موضوع  پایان نامه خود را انتخاب کنیم؟

در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان عزیز را با برخی روشها پیرامون انجام پایان نامه آشنا کنیم.در ادامه این نوشته به چگونگی انتخاب موضوع پایان نامه خواهیم پرداخت.

Image result for ‫شیوه تدوین پایان نامه‬‎

moshaveranemarlik.com

برای نگارش یک پایان نامه چند مسئله با ارزش مطرح هست که بایستی به عنوان پیش زمینه فکری داشته باشیم اولین قدم جهت دهی فکری است و بدین منظور بایستی ابتدا موضوع پایان نامه خود را معین کنیم .

برای معین موضوع پایان نامه بایستی ابتدا مطالعات اولیه در حیطه تخصص مورد نظـر خود داشته باشیم و مروری داشته باشیم بر کارهای یشین داخل و خارج از کشور و شیوه و نتایج ایـن تحقیقات را مطالعه کنیم . برای دستیابی به ایـن منابع برترین راه جستجو در سایتهای مرجع مقالات معتبر و سایتهای مثل ایران داک و سیویلیکا است .به منظور دست یابی به مقالات معتبر می توان از انتشارات ژورنالهایی مثل Springer, IEEE, Elsevier,….. است .

بعد از مطالعه مسائل قبلی شما بایستی یکـی از ایـن مسائل را به عنوان رفرنس بنیادی خود انتخاب کـرده و ادامه تحقیق مطرح شده را  و یا شیوه تحقیق آن رفرنس را مطرح بکنید .دقت بکنید چنانچه شما موضوع را عینا انتخاب بکنید و نوآوری نداشته باشد موضوع شما تکراری محسویب می گردد و قابلیت تحقیق ندارد.

برای انتخاب موضوع ۳ پرسش را از خودتان بپرسید:

  1. مشکلی که سبب شد ایـن موضوع را انتخاب کنم چیست؟
  2. هدف من از انجام ایـن موضوع چیست؟
  3. نوآوری من در ایـن زمینه چه چیزی است؟

بعد ار انتخاب موضوع وهله بعدی نگارش یک پروپزال برای توصیه موضوع خود و دفاع از موضوع است . دقت در انتخاب موضوع و جواب دهی به سه پرسش بنیادی بالا سبب خواهد شد تا شما بنتوانید پروپزال مناسبی ارائه دهید و عنوان خود را به تصویب برسانید.

در هر پروسه انتخاب موضوع علاوه بر مسائل اشاره شده؛ دقت به علایق فرد یا گروهی که موضوع را به ایشان ارائه می دهید بسیار با ارزش است و ایـن روند را تسریع می بخشد.

 

دفاع از پایان نامه – کمی قبل از جلسه دفاع

وقتی فایل متن اولیه ی پایان نامه را آماده کردید(یا حتی اگه هنوز آماده نشده)، حدود یک ماه الی ۲۰ روز قبل از تاریخ تقریبی که برای دفاع در نظر دارید، فرم دفاع از پایان نامه را از روی وبسایت دانشگاه یا از قسمت اف تی پی سایت دانشکده، بگیرید و بخش های مختلفش را تکمیل و به آموزش دانشکده تحویل بدید و امضاهای لازم را بگیرید. حالا باید داور ها را مشخص کنید و توی فرم مربوط ، اسامیشون را وارد کنید. روندش هم به این صورت هستش که با استاد راهنما مشورت می کنید و ایشون کسی را پیشنهاد میدن و ازتون میخوان که با داور هماهنگ کنید.

پایان نامه , انجام پایان نامه کارشناسی , انجام پایان نامه ارشد , انجام پایان نامه کارشناسی ارشد , مشاوران مارلیک , انجام پایان نامه مدیریت

با داور تماس میگیرید، در صورت پذیرفتن، یک تاریخ از بین چند تاریخی که استاد راهنماتون براش مقدور هست را با استاد داور تعیین میکنید و ساعتش را هم مشخص می کنید و قرار میذارید که در اون روز و ساعت ایشون بیان. کسانی که معمولن در جلسه دفاع حضور دارند شامل: خودتون!! استاد راهنما، (استاد مشاور اگر دارید و در صورت تمایل)، داور داخلی(از اساتید گروه خودتون هستند)، داور خارجی(اساتیدی خارج از دانشگاهتون)، نماینده تحصیلات تکمیلی(ایشون فقط بر روند اجرای جلسه نظارت دارند).

به نظر من بهتره که برای تعیین زمان دفاع اول با استاد راهنما چند تاریخ را مشخص کنید (تاریخ هایی که داور داخلی معمولن حضور دارن، یعنی مثلن میدونید فلان استاد که داور داخلی هستند در فلان روزها دانشگاه هستند)، بعد با داور داخلی که در دسترس تر! هستند صحبت کنید و ازمیون اون تاریخ ها بازهم چند تاریخ را مشخص کنید، بعد با داور خارجی تماس بگیرید و تاریخ ها را بهشون بگید تا یکی را انتخاب کنند و زمان را تعیین کنید. بعد با نماینده تحصیلات تکمیلی صحبت کنید. نماینده ی تحصیلات تکمیلی اگر اعلام کنه که در اون تاریخها نمیتونه ، میتونید با امور پژوهشی برای عوض کردن نماینده هم صحبت کنید..  یا یک روش دیگه هم اینه که یک هفته ی خاص را در نظر بگیرید و با همه چک کنید بعدش که اوکی گرفتید دوباره تاریخ دقیق را معین کنید و مجددا با اساتید تماس بگیرید و زمان دقیق را تعیین کنید. به نکات زیر دقت کنید:

–          تمامی فرم های لازم برای جلسه دفاع را به امورپژوهشی تحویل میدید که در روز دفاع به ناظر تحصیلات تکمیلی تحویل بدهند. با امور پژوهشی همیشه چک کنید که همه چیز تکمیل باشه و بعد ب خیال راحت برید و این مدتی را که تا جلسه دفاع وقت دارید روی متن یا ارائه کار کنید.

–          حکم کارگزینی داور خارجی اگر لازم شد(معمولا باز هم بسته به دانشگاه ، لازم میشه)، و اگر دسترسی بهشون نداشتید بگید که به دانشکده فکس کنند و لازم  نیست به دانشگاه محل حضورشون مراجعه کنید.

–          این که چه زمانی متن اولیه ی پایان نامه را به اساتید داور و راهنما تحویل بدید به شما و داوران بستگی داره. اگه هنوز نوشتنش را تکمیل نکردید میتونید حتی ازشون بخواید که تا مثلا چند روز مانده به دفاع هم بهتون فرصت بدن. البته ممکنه داور ها وقت نداشته باشند یا دقیق باشند و حتمن چند هفته قبل از جلسه دفاع بخوان که متن پایان نامه به دستشون برسه.

–          راجع به ظاهر این نسخه اولیه خیلی نگران نباشید و بنظرم حتی بهتره پشت و رو پرینت کنید که در مصرف کاغذ هم اصراف نشه! چون این فقط یک نسخه ی اولیه هستش.

–          از زمان انجام کارهای مربوط به روند آموزشی تعیین جلسه ی دفاع تا روز دفاع فرصت زیادیه و میشه برای نوشتن بخش هایی که هنوز تموم نشده یا آماده کردن و تسلط روی فایل ارائه ازش استفاده کرد.

–          به نظر من در این مدت حتمن تمام سوالاتی را که ممکنه با خوندن پایان نامه شما به ذهن برسه، یادداشت کنید و براشون جواب بیابید. از ساده ترین تا دشوارترین سوالات. و معمولا هم به نمودار ها جدول ها و شکل ها دقت کنید و آماده ی این باشید که ازتون بخوان تفسیرشون کنید.

توضیحاتی راجع به نوشتن پایان نامه

در اینجا به صورت خلاصه مباحث با اهمیتی که در رابطه با نوشتن پایان نامه میتونه مطرح باشه را راجع بهش صحبت میکنم:

–         همونطور که پیش از این هم گفتم، از همون ابتدا شروع به نوشتن کنید! فایل تمپلیت پایان نامه را که روی سایت دانشگاه قرار داره  و از همون ابتدا سرفصل های تقریبی مد نظر خودتون را و موضوعات کلی را در این فایل بیارید. نگران نباشید بعدها وقت هست که با هر ایده ی جدیدی که به نظرتون رسید اونا رو تغییر بدید.

–         برای نوشتن فرمول ها و روابط میتونید از خود نرم افزار وورد یا نرم افزار مَث تایپ استفاده کنید که کار با اون هم بسیار راحته. فرمول را مینویسید بعد انتخاب و بعد کپی و پِیست!

–         در نرم افزار وورد، در مسیر منوی فایل -> آپشِنز -> سِیو -> سِیو داکیومِنتس ، میتونید زمانی را معین کنید(مثلن هر ۵ دقیقه ) که نرم افزار به طور اتوماتیک نوشته های شما را ذخیره کنه و ازش پشتیبان تهیه کنه. در اون صورت در صورت بروز هرگونه مشکلی یا خاموش شدن کامپیوتر، به نوشته­های خودتون که یادتون رفته ذخیره شون کنید دوباره دسترسی خواهید داشت. یادتون باشه اون زمان را خیلی کوتاه نکنید چون ممکنه گاهی به اشتباه بخشی از نوشته های خودتون را تغییر بدید و بخواید دوباره به همون نوشته های تغییر داده شده دسترسی پیدا کنید.

–         در صورت امکان از یک نرم افزار رفرنس منیجر استفاده کنید. خیلی کار رفرنس دهی و مدیریت منابع را براتون راحت تر میکنه.

–         لازم به توضیح نیست که تمام مطالب، شکل­ها و نمودار­هایی که کار خودتون نیست و عیناً از جای دیگری در پژوهش خودتون آوردید باید قانونن و اخلاقن حتمن به منبعش رفرنس بدید.

–         در فایل تمپلیت (دانشگاه سابق اینجانب)، رفرنس دهی به فرمتی هستش که رفرنس ها شماره ندارند. به نظرم این شیوه­ی رفرنس دهی بیشتر در دانشکده ی انسانی و برای مقالات رشته­های اونها بیشتر رواج داره و خود من از فرمت آی تریپِل ای برای رفرنس دهی استفاده کردم.

–          

پس از اینکه به سلامتی پروژه به نتیجه رسیده و شما فایل مربوط را طبق فرمت خواسته شده آماده کردید، و احتمالن حدود یک ماه و اندی تا زمان دفاع وقت دارید، یک نسخه از اون را با خودتون نزد استاد راهنمای محترم ببرید و با هم سرفصل ها را چک کنید و اصلاحات مد نظرشون را بگید که بنویسن تا شما اعمال کنید. پس از این کار فایل ارائه (پاورپوینت) را آماده کنید و برید یک بار با استاد اون را هم چک و اصلاح کنید. در این مرحله میشه گفت شما بخش اعظم پروژه را تکمیل کرده اید.

منبع




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *